کانال یا این که داکت ابزار انتقال هوا از دستگاه های تهویه مطبوع مانند هواساز , فن کویل , داکت اسپلیت , خنک کننده ها و اشکال رشته های دمنده و مکنده به محل متبوع است .

برای توزیع جریان هوای تولیدی به وسیله این دستگاه ها , در تمام ساختمان یک کانال شبکه کشی ما یحتاج است که به شبکه تهویه مطبوع پر اسم و رسم است . شبکه ها فقط برای جابجایی هوای مطبوع میان محفظه داخل ساختمان و دستگاه تهویه به کارگیری میگردند . 

 

قبلی از باز بینی گونه های شبکه می بایست در باب شبکه های فلزی نکته ای را اظهار کرد . زیرا فلزات رسانای گرما میباشند یک لایه فایبرگلاس یا این که پلی استر بصورت کاغذ ای یا این که رولی ایجاد شده و تحت عنوان عایق حرارتی در درون یا این که بیرون گونه های فلزی به کارگیری می شود . این عایق سبب کاهش هرج و مرج هم می توان به همین خیال در اداره ها و مرکز ها تجاری کاربرد دارااست 

 

شبکه استیل گالوانیزه 

ماده ای دوستداشتنی و مرسوم در تولید کانالها است . با مقاطع دایره و مستطیل در مقدار های متعدد ساخته می‌شوند . در جور با بازه گرد برای اتصال خوب تر , پایان و اولِ داکت بصورت موجدار و چین چین پباده سازی میشوند . 

شبکه آلومینیومی برای تهویه مطبوع 

از دید تلاش و مزایا شبیه استیل گالوانیزه اند . سبک و راحت نصب می‌باشند و به راحتی پباده سازی و ساخته می گردند . یک عدد دیگر از مزایای اشکال شبکه فلزی این است که تجمع باکتری و کپک کمتر در آنان صورت میدهد . 

شبکه پلی اورتان 

پلی اورتان نوعی ماده پلاستیکی است که بخاطر مشخصه هایش کاربرد گسترده ای در مصارف روزانه پیدا نموده است . این مشخصه ها عبارت از انعطاف پذیری , استحکام بالا , ایستادگی بالا در قبال حرارت , ضد آب , دوست دار محیط زیست میباشند . 

شبکه PVC 

اشکال تولید ها پی او سی بدلیل سبکی , بها ذیل و استحکام بالا کاربرد های متعددی در گونه های تاسیسات اعم از سیستم های تهویه مطبوع HVAC دارا‌هستند . 

شبکه انعطاف پذیر 

جور های گفته شده تا به‌این جا تمامی از گونه غیرانعطاف پذیر می باشند . با کشیدن روکش از کالا آلومینیوم یا این که پلیمری نظیر پلی استر بر روی یک سیم فلزی پیچ در پیچ , یک شبکه لوله ای انعطاف پذیر صورت می‌گیرد که آسوده بریده شده , وزن کمتر و ارزش زیر تری داراست . 

شبکه پارچه ای 

گونه دیگری از شبکه های انعطاف پذیر می باشند که از فرآورده های پلیمری مثل پلی استر ساخته میشوند و هوا را بصورت خطی توزیع می نمایند . مطلوب تالار های وسیع , کارگاه ها و یخچال فریزر سوله های مواد غذایی می باشند . دوچندان سبک اند , سرعت بالا نصب می‌شوند و بدلیل طرح و رنگ های متعدد ظواهر زیباتری دارا هستند . 

ابزار شبکه کشی 
نیاز به تجهیزاتی جهت رابطه شبکه با دستگاه و اتاق ها و شبکه کشی اتاق ها و در دست گرفتن مقدار جریان هوا سبب ساز شده ابزاری ساخته و به کار گیری شوند که نیاز نصاب را برطرف نمایند . پیرو این ابزار کاملا تشریح میگردند . 

اتصالات کانالی 

در شرایطی‌که مسیر داکت اساسی بخواهد به یک‌سری شاخه داکت فرعی تقسیم شود , با یاری اتصالاتی به اسم تیک آف تقسیم جریان شکل می‌گیرد . اتصالات با دوران دایره یا این که مستطیل بریده شده و قطر دهانه و زاویه انحنا سازه به کاربرد متعدد است . 

لرزه گیر شبکه های تهویه 

برای دوری از انتقال لرزش ها و ارتعاشات فن دمنده یا این که مکنده ی دستگاه تهویه مطبوع به سیستم , در محل اتصال داکت به دستگاه از لرزه گیر ها به کارگیری می شود . لرزه گیر ها در اشکال متعدد یک رمز پیچ یا این که دو راز پیچ در بازار وجود دارا هستند . 

پلنیوم در شبکه های تهویه 

ابزاری است که وظیفه توزیع یکنواخت هوا را در سیستم داراست . به نحوی پباده سازی می گردند که با پخش هوا , فشار خروجی تعدیل شده و هوای مطبوع در سرتاسر فضای متبوع بطور یکنواخت توزیع گردد 

دمپر های ساماندهی کننده جریان 

برای تقسیم دبی هوا در سیستم در محل هایی که قابلیت و امکان به کار گیری از اتصالات نباشد بکار میروند . مقدار گشوده و بسته بودن روزنه ها بصورت مکانیکی یا این که خود کار قابل تهیه است .