. هنگامی که از قدمت خودروی پراید بیشتراز ۵ سال پیشین باشد , میتوانید چشم به راه روغن سوزی آن باشید . علت روغن سوزی پراید در علل متفاوتی جای میگیرد که هرکدام به نوعی قابل پیشگیری می باشند . ولی بیش تر از این‌ها , اهمیت متعددی دارااست که علامت ها روغن سوزی پراید را شناخته و به موقع برخورد نشان دهید . 

پیش از هر چیزی ممکن است مایل می‌باشید که معنا روغن سوزی پراید یا این که هر خودروی دیگری را به نیکی فهم نمایید . روغن سوزی به معنای اختلاط سوخت بنزین و پاره ای روغن است . به‌این مفهوم که موتور حین سوخت ادغام هوا و بنزین , پاره ای از روغن موتور هم می‌سوزاند . بدین شکل اول اتفاقی که انتظارش را بایستی داشته باشیم , ناچیز شدن غیرمعمول روغن موتور است . 

قلیل شدن بی منطق و زود به زود روغن موتور : با یک توشه ریختن روغن موتور در مخزن آن , بایستی دست کم ۵ هزار کیلومتر کارکرد موءثر داشته باشید . در‌صورتی‌که که زودتر از این موعد با تحت داخل شدن محسوس تراز روغن مواجه شدید , مسلما به روغن سوزی تردید نمایید . 

 

پیشگیری از روغن سوزی پراید 
فیلتر روغن را در هر بار تعویض روغن , عوض نمائید . 
روغن اتومبیل را پیش از آن که کیفیت خویش را از دست بدهد , تعویض فرمایید . 
تعیین روغن موتور سازگار با نوع خودروی خویش 
ابدا موتور ماشین را با شوینده‌های خورنده و چیزی مثل گازوئیل نشویید . 

بیرون شدن دود آبی و بدبو از اگزوز اتومبیل : برای آزمایش این قضیه , خودروی خویش را روشن کرده و بعد از مقداری کار کردن , به رنگ دود بیرون شده از اگزوز آن توجه نمایید ; آیا دود آبی و غلیظ به لحاظ می‌رسد؟ 

معیوب بودن واشر سرسیلندر : در حالتی‌که که واشر سرسیلندر معیوب باشد , آب بندی و عایق کاری بین مسیر روغن و مسیر منتهی به محیط احتراق , نشتی پیدا کرده و روغن با سوخت ترکیب می‌شود . 

شکستن یاتاقان‌ها : یاتاقان‌های پراید خیلی زود فرسوده شده و کیفیت کارایی خویش را از دست می دهند . همانطور که میدانید یاتاقان‌ها برای دوری از اصطکاک در بین بخش‌های متعدد فلزی موتور , تلاش دارا‌هستند . این قطعات روی روغن تکان کرده و رابطه بین میل لنگ و شاتون را ممکن می سازند . 


معیوب گشتن دیواره پیستون‌ها : همان گونه که میدانید پیستون‌ها در عمقی‌ترین قسمت موتور قرار گرفته و برای آزمایش معیوب شدن آنها , مسلما می بایست از تعمیر کار حرفه ای استفاده شود . چنانچه که پیستون‌ها معیوب شده باشند , اختلاط روغن و سوخت قابلیت و امکان پذیر شده و روغن سوزی حادثه میفتد . با حاد شدن پیستون , فشار در محیط احتراق تحت آمده و روغن را به داخل خویش راه و روش میدهد . 

معیوب گشتن دیواره سیلندرها : همین واقعه در زمینه ی دیواره سیلندرها هم تکرار می‌گردد . چنانچه که شکاف یا این که خوردگی و احتمال شکافت درین دیواره‌ها به‌وجود آید , روغن از مسیر خویش به بخش احتراق نشت پیدا کرده و ملازم با سوخت , می‌سوزد . 

معیوب گشتن شیر pvc : معیوب گشتن این سوپاپ , منجر می شود که روغن وارد محیط احتراق شود . این واقعه با ارتقا فشار و رها شدن واشر حافظ نتیجه ها می گردد . 


دقت داشته باشید که برای رفع روغن سوزی اتومبیل , کار خاصی از دست شما برنمی‌آید ; مگر آن که مکانیک حرفه‌ای باشید . به همین بهانه درصورتی که سررشته‌ای از تعمیر فنی ماشین ندارید , این کار را به دست مجرب آن سپرده و از یک سرویس کار حرفه ای بخواهید که خودروی شمارا عیب یابی کرده و نسبت به تعویض قطعه معیوب , مبادرت نماید .