شپش حشره ی کوچکی است که می تواند سر و بدن شما را آلوده کند و خون شما را بمکد. تخم شپش به شکل بیضی و سفید رنگ است که رشک نامیده می شود. رشک ماده ای چسبناک است که از لحاظ ظاهری کاملا شبیه شوره سر است.


نشانه هایی که به شما می گوید رشک یا شپش دارید !

NIT (نیت ) به معنی رشک یا تخم شپش سر (louse) است. شپش ماده می تواند در روز ده عدد تخم بیاندازد و برای اینکه این تخم ها به این موجود تبدیل شوند حدود ده روز وقت نیاز است .

 

رشک ها به فیبر و ریشه مو می چسبند آن ها از مواد چسبنده ای تشکیل شده اند که آنها را به طور قابل توجهی سخت می کند.

 

رشک به شکل بیضی است و به اندازه یک دانه کنجد هستند اغلب شوره سر را با تخم شپش اشتباه می گیرند ، اما به دلیل چسب مخصوص آنها روی مو ، آنها به آسانی برطرف نمی شوند. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید.

 

چگونه تخم شپش (رشک) را از بین ببریم؟

حتما شما روش هایی را برای از بین بردن تخم شپش امتحان کرده اید مانند :

شامپو ضد شپش بر پایه پرمترین
زرده تخم مرغ و آبلیمو
سس مایونز
روغن زیتون و سرکه
اکسیدان و رنگ مو
شانه دندانه ریز
شانه های مکش دار


خب این روش ها به تنهایی هیچ گونه تاثیری روی تخم شپش ندارد به دلیل اینکه این تخم از یک بدنه بسیار ضخیم و سخت به وجود آمده و هیچ کدام از این روش ها نمی تواند این بدنه سخت را کنار بزند بنابراین بر روی رشک بدون تاثیر و اثر هستند

 

همچنین دستگاه های مکش دار روی تخم شپش عمل کرد مطوبی ندارند چون رشک بسیار چسبنده و سخت روی شفت مو قرار گرفته است و به سادگی حتی با ناخن کشیدن جدا نمی شود چه برسد به مکش !

 

 

3 راه کار اساسی برای خلاص شدن از رشک

 

برای خلاص شدن از تخم شپش سه راهکار وجود دارد :

بیرون آوردن آن ها از داخل مو
از بین بردن با جریان الکتریسیته
از بین بردن با حرارت و گرما


حالت اول : در آوردن و بیرون کشیدن رشک از مو

برای خارج کردن تخم شپش باید از شانه های مخصوص این بیماری استفاده کرد این شانه ها طبق عکس فوق باید خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند.

الف : تمام فلزی باشند برای ضد عفونی کردن و استحکام آن

ب : دارای شیارهای حلقه ای (عاج دار ) برای گیر کردن تخم شپش ها باشند

ج : دارای دسته گرد و نیم دایره ای شکل برای راحت به دست گرفتن آن باشد.

د : دارای دندانه های نزدیک به هم و مرتب باشد.

 


این شونه را تهیه کرده و همراه روغن زیتون باید استفاده کنید استفاده از روغن زیتون یا سرکه برای حل کردن ماده چسبنده تخم شپش است که آن ها چسبندگیشان را مقداری کاهش دهند

 

بعد از ده دقیقه از ماندن سرکه یا روغن زیتون از شانه ضد شپش استفاده می کنیم

 

از ریشه مو به ساقه مو می کشید این کار را روی یک دسته مو بارها تکرار کنید عاج های روی شانه نقش ناخن را نیز بازی می کند و باعث کندن تخم ها می شود.

 

بعد از استفاده شانه مخصوص را داخل آب داغ انداخته تا به خوبی ضد عفونی گردد.


حالت دوم : از بین بردن رشک مو به وسیله الکتریسیته

در سال 2002 شرکت آمریکایی لایس گارد موفق به اختراع دستگاهی شد که بدون نیاز به مواد شیمیایی و مضر می تواند هم شپش و هم رشک ها را نابود کند این وسیله به وسیله پالس های الکتریکی می تواند به داخل بدنه رشک نفوذ کرده و آن ها را بی اثر کند

 

این دستگاه با نام تجاری رابی کمب ROBI COMB شناخته می شود و در اکثر نقاط دنیا توزیع شده است.

راحت ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن این موجود و تخم آن این دستگاه را وزارت بهداشت امریکا توصیه می کند.

 

حالت سوم : استفاده از گرما و حرارت برای از بین بردن رشک مو

تخم شپش با حرارت و گرما متلاشی می شود البته حرارت بالا مانند حرارتی که در اتو مو هست بنابراین بعد از هر بار استفاده از شانه ساده شپش یا الکتریکی ما توصیه می کنیم به سراغ اتو مو برید مو ها را اتو بکشید.

 

همچین دستگاهی در امریکا مبتنی بر این عملکرد ساخته شده است و در مراکز بهداشتی و درمانی ایالات متحده توزیع شده است اما قیمت آن بسیار بالاست

 

با استفاده از این دستگاه فقط در یک جلسه این بیماری درمان می شود !

 

راه و روش خلاصی از رشک و شپش

بیماری شپش موی سر یک آلودگی کلافه کننده و ترسناک برای کودکان به نظر می رسد، اصلا از این که موجوداتی روی سر شما راه بروند و از خون شما تغذیه کنند خوشایند نیست و ممکن است اطرافیان شما را طرد کند.

 

همچنین اگر دیر متوجه شپش ها شوید و درمان را زود شروع نکنید ، آن ها هر روز بیشتر بیشتر خواهند شد و وقتی سرتان را روی متکا می گذارید و بر می دارید چندین حشره شپش را خواهید دید که دارند روی ملافه و متکا شما راه می روند پس توصیه می کنیم هر چه سریعتر برای رها سازی و خلاص شدن از شپشها اقدام کنید.

 

روش های رها سازی از شپش

1. استفاده از دستگاه های شپش گیر مانند رابی کمب می تواند بهترین گزینه باشد این روش هیچ گونه نیازی به استفاده از راه حل های مضر شیمیایی ندارد و خیلی زود می تواند شما را از شر شپش و تخم آن ها خلاص کند

 

2. شامپو ها ضد شپش که بیشتر آن ها از پرمترین درست شده اند نیز می تواند خود این حشره را از بین ببرد اما هیچ تاثیری روی رشک ندارد همچنین استفاده زیاد از این روش می تواند شپش ها را به این نوع از شامپو ها مقاوم کرده و دیگر تاثیری نخواهد گذاشت

 

از دیگر معایب شامپو های مخصوص شپش منع مصرف آن برای کودکان زیر دو سال به دلیل عوارض جانبی شدید آن است توصیه می کنیم تا حد ممکن از استفاده از شامپو های ضد شپش خوادداری کنید. نظر پزشک شما ارجحیت دارد و طبق دستورالعمل پزشک خود عمل کنید.

 

3. شانه های ضد شپش ، روشی مقرون به صرفه که می تواند علاوه بر شپش ها تخم آن ها را نیز گیر بیاندازد البته استفاده از آن در کنار شامپو های مخصوص توصیه می شود و طبق تجربه در حد 90 درصد می تواند سر را از شپش ها تمیز کند.

 

استفاده از برس های ضد شپش تمام فلزی و شیار دار برای تاثیر گذاری بیشتر و ضد عفونی کردن آن از طرف وزارت بهداشت جهانی توصیه می گردد.


4. سس مایونز ، اسپند ، اکسیدان - روش هایی از این دست که راه تنفسی حشره شپش را می تواند مسدود کند و به اصطلاح این موجود را می تواند خفه کند نیز می تواند مفید باشد اما این روش هیچ گونه تاثیری روی تخم شپش ها نخواهد گذاشت و فقط حشره شپش را خفه و می کشد.

 

همچنین زمان زیادی باید از این مواد روی سر بماند تا بتواند کارایی لازم را داشته باشد .

تا چرخه زندگی این موجود را از بین نبرید درمان قطعی حاصل نخواهد شد حتی اگر یک عدد تخم شپش روی سر شما باقی بماند می تواند بعد از یک ماه دوباره شما را با چندین شپش و خارش موی سر مواجه کند بنابراین با یک بار هزینه کردن دست و اقدامات اصولی می تواند شما را برای همیشه از شر این موجودات سمج خلاص کند .


سایت دلگرم